16 Ogos 2010

KAMPUNG MELAYU BETONG AKAN MENGADAKAN MAJLIS RAMAH TAMAH AIDILFITRI 2010

GANDINGAN BARU.. Abdul Ropa, Kon dan Senie

"SAYA AKAN MELEPAS JAWATAN SAYA"... Abang Zawawie

Ahli yang hadir


BETONG. (Ahad). Penduduk Kampung Melayu Betong akan mengadakan Majlis Ramah Tamah Aidilfitri 2010 pada 18 September 2010 bersamaan 09 Syawal 1431H dan akan dilangsungkan di Dewan Panglima Rentap Betong sebagaimana yang telah dipersetujui apabila Jawatankuasa Majlis Ramah Tamah Kampung Melayu Betong mengadakan mesyuarat bagi membincangkan untuk mengadakan majlis tersebut pada hari ini.

Mesyuarat yang telah diadakan di Dewan Al-Husna Masjid Jamek Betong, telah dihadiri oleh seramai 25 orang yang terdiri daripada pemimpin-pemimpin Kampung, surau, persatuan dan penduduk-penduduk kampung yang berwibawa dalam mengendalikan aktiviti-aktiviti yang telah dirancang.

Majlis yang merupakan salah satu aktiviti tahunan bagi penduduk Kampung Melayu Betong ini yang kebiasaannya akan menjemput Yang Berhormat pemimpin dikawasan tersebut untuk menjadi tetamu jemputan pada majlis tersebut.

Terdahulu Penghulu Kampung Melayu Betong Abang Zawawie bin Abang Rajit yang juga merupakan Pengerusi Majlis berkenaan pada tahun 2009 telah menyerahkan tampuk pengurusan kepada pengerusi yang baru iaitu Encik Kon Spawi bin Yahu yang juga merupakan Pengerusi Pengurusan Masjid Jamek Betong.

Kon telah dipilih dan diberi kepercayaan dan dipersetujui menjadi pengerusi setelah mendapat mandat daripada mesyuarat tersebut apabila Abang Zawawie telah melepaskan jawatan beliau setelah memegang jawatan tersebut selama tempoh 13 tahun.

Abang Zawawie yang juga terus dilantik menjadi penasihat pada majlis tersebut. Beliau berpesan dan juga memberi nasihat kepada semua hadirin dan ahli jawatankuasa yang baru supaya sentiasa memberi kerjasama dalam apa jua tugasan yang telah dipertanggungjawabkan dalam merealisasikan perjalanan program sentiasa berjalan dengan lancar dan komitmen yang sepenuhnya terhadap tugas tersebut.

Beliau juga berpendapat kepincangan dalam sesuatu perkara dapat di atasi apabila kita sama-sama mampu mengatasi dengan semangat kerjasama dikalangan ahli dan kesedaran daripada penduduk kampung yang sentiasa berfikiran negatif kepada sesuatu perkara yang berlaku. Beliau juga mengulas kadang-kadang masalah yang dihadapi timbul daripada sikap sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab sehingga membabitkan pihak lain. Omong kosong di kedai kopi mungkin akan dianggap benar oleh sesetengah pihak yang berlawanan pendapat dengan pengurusan yang sedia ada.

Mesyuarat juga telah bersetuju untuk menjemput Yang Berhormat Datuk Patinggi Tan Sri Dr Alfred Jabu anak Numpang Timbalan Ketua Menteri Sarawak merangkap ADUN N31 Layar, Yang Berhormat Datuk Douglas Uggah Embas Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia juga merangkap ahli Parlimen P.204 Betong serta Yang Berhormat Encik Robert Lawson Chuat anak Entering ADUN N32 Bukit Saban sebagai tetamu Khas.

Bermodal sumbangan sebanyak RM 10,000.00 untuk pengurusan majlis dan RM 5,000.00 untuk insentif kepada pelajar cemerlang daripada pihak Yang Berhormat sebagaimana yang telah dijanjikan beliau semasa menghadiri Majlis ramah tamah Aidilfitri 2009 yang lalu untuk menjalankan aktiviti yang sama pada tahun ini.

Persetujuan juga telah diambil apabila setiap surau dipohon untuk menyalurkan sumbangan sebanyak RM 500.00 bagi menambah dana. Antaranya ialah Surau Damai Kampung Hilir Betong, Surau Darul Dakwah Kampung Tengah Betong, Surau Darul Taqwa Kampung Baru Hulu Betong, Surau Setia Kampung Baru Hilir Betong dan Surau Kampung Melayu Passa Betong. Masjid pula akan menyumbangkan RM 1,000.00.

Pemberian Insentif kepada pelajar cemerlang yang memperolehi keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan pada tahun 2009 turut diadakan. Sumbangan berbentuk wang tunai akan diberikan kepada pelajar tersebut. Memperolehi keputusan cemerlang 5A dalam peperiksaan UPSR, 5A dan keatas untuk PMR, 5A dan keatas untuk SPM dan Lulus Penuh untuk STPM.

Aktiviti lain yang turut akan diadakan ialah persembahan nyanyian dan tarian sebagai hiburan dalam majlis itu nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan